Otevřený dopis Zastupitelstvu hlavního města Prahy, Zastupitelstvu MČ Praha 8 a dalším zástupcům a zástupkyním politické reprezentace proti diskriminaci, cenzuře a zneužívání moci

Otevřený dopis s připojenými podpisy (PDF)

Praha, 6. února 2025

Vážené/í radní, zastupitelky a zastupitelé,

my, níže podepsaní, chceme vyjádřit hluboké znepokojení nad sílící snahou o kontrolu nezávislé kulturní sféry. Během roku 2024 došlo ze strany zástupců pražských samospráv k několika případům zneužití jinak potřebných nástrojů prevence extremismu za účelem kontroly nezávislé kulturní sféry a občanských iniciativ. Současně, aby nedošlo k mylné interpretaci našeho stanoviska, se důrazně distancujeme od jakýchkoliv projevůnenávisti a antisemitismu.

Dne 12. 9. 2024 schválilo Zastupitelstvo hlavního města Prahy Usnesení č. 16/12, na jehož základě má dojít k rozšíření smluvních podmínek pro příjemce dotací v oblasti kultury a vzdělání o podmínku, podle níž „do akcí financovaných z dané dotace nesmí být žádným způsobem zapojeni žadatelé, kteří podporují antisemitismus, terorismus, rasismus nebo xenofobii“ (bod IV. usnesení). Usnesení bylo přijato na základě reakce zastupitelstva na organizátorům nenahlášenou účast propalestinských aktivistů v průvodu Prague Pride 2024 (bod III. usnesení).

Následně, dne 18. 12. 2024, přijalo Zastupitelstvo MČ Praha 8 usnesení č. Usn ZMC 04 5/2024, jímž požádalo Radu MČ Praha 8, aby obdobná smluvní podmínka, tedy vyloučení žadatelů podporujících antisemitismus, terorismus, rasismus nebo xenofobii, byla uplatněna ve všech smlouvách o poskytnutí dotace uzavíraných danou městskou částí (bod 2. usnesení). Rozhodnutí bylo přijato společně s prohlášením Zastupitelstva MČ Praha 8 o tom, že „odsuzuje faktickou podporu propalestinského a protiizraelského terorismu spolkem Světova 1 z. s.“ (bod 1. usnesení). Usnesení neobsahuje žádné odůvodnění ani uvedení konkrétních skutkových okolností, nicméně ze záznamu jednání zastupitelstva vyplývá, že usnesením byl jako podpora terorismu označen akt, ve kterém galerie Světova 1 vyvěsila ve svém okně palestinskou vlajku jako symbolické gesto solidarity s civilním obyvatelstvem Palestiny. 1

Podpora a propagace terorismu je trestným činem stejně jako aktivity směřující k potlačení práv a svobod každého člověka. Jsme však přesvědčeni, že obhajoba lidských práv nesmí být považována za podporu terorismu či projev antisemitismu. 2

Považujeme za nepřijatelné a nebezpečné, že zastupitelstvo města, resp. městské části, složené z politických reprezentantů, na základě vlastního laického posouzení v rámci výkonu obecní samosprávy rozhodlo a veřejně deklarovalo, že konkrétní aktivita dotačního (a jakéhokoliv jiného) subjektu je podporou terorismu. Takové rozhodnutí je vyhrazeno moci soudní a nespadá pod výhradní pravomoci zastupitelstva dle zákona č. 128/2000 Sb. o obcích. Jedná se o svévolné a nepoučené zneužití moci politickými zástupci bez doložené právní expertízy, které vnímáme jako mimořádně nebezpečné, a to obzvláště v bezprostředním kontextu uvedených případů, kdy je např. za podporu terorismu označeno vyvěšení palestinské vlajky. 3

Stejně problematické je také vložení uvedených podmínek do dotačních programů MHMP či městských částí, pokud zároveň není zaručen objektivní a transparentní mechanizmus pro jejich uplatňování. Pokud si jejich hodnocení vyhrazuje místní samospráva a politická reprezentace, může to mít za následek bezprecedentní svévoli v rozhodování a nebezpečný precedent politické kontroly nad kulturními institucemi ohrožující právo na svobodu projevu.

Chceme rovněž poukázat na nebezpečí, že zmíněná usnesení mohou vyvolávat na straně kulturních, akademických i občanských organizací atmosféru strachu a autocenzuru. Přijatá opatření tak mohou negativně ovlivnit veřejnou prezentaci nezávislých či kritických názorů, jejichž existence je pro fungování demokratické společnosti nezbytná a je zaručena základním ústavním právem na svobodu projevu.

Na základě výše uvedených argumentů vás proto žádáme, abyste:

1. Zrušili Usnesení č. Usn ZMC 045/2024 Zastupitelstva městské části Praha 8 a Usnesení č. 16/12 ze dne 12. 9. 2024 Zastupitelstva hlavního města Prahy.

2. Zajistili transparentnost a nestrannost při poskytování veřejných dotací.

3. Zajistili ochranu svobody projevu a autonomie kulturních pracujících před politickým zneužíváním moci.

4. Respektovali lidská práva všech lidí bez rozdílu.

 

Poznámky:

1. Palestina a její obyvatelstvo dlouhodobě čelí jedné z nejzávažnějších humanitárních krizí současnosti, která je
následkem systematického porušování lidských práv a omezování základních svobod (viz zpráva OSN z 8. 11. 2024 dokládající, že téměř 70 % verifikovaných mrtvých ve válce v Gaze jsou ženy a děti).

2. Během roku 2024 došlo v oblasti kulturní a akademické sféry k dalším příkladům politicky motivovaných cenzurních zásahů. V České republice můžeme zmínit například nucené uzavření části výstavy Svědectví prostoru. Role architektury v ochraně lidských a environmentálních práv v Galerii Jaroslava Fragnera pod ČVUT kvůli zastoupení libanonské architektonicko-urbanistické výzkumné laboratoře, prezentující výzkum kritického mapování destrukce a násilí na Blízkém Východě.

3. Své přesvědčení o nekorektnosti a účelovosti obou zmíněných usnesení opíráme mimo jiné o rozhodnutí soudů, které se v rámci nedávno proběhlých sporů přiklonily na stranu iniciativ čelícím podobným obviněním. Rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 8. 2024 bylo již dříve rozporováno rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy o rozpuštění a preventivním zákazu propalestinských shromáždění z důvodu skandování hesla na podporu Palestiny. K druhému příkladu se pak váže například vyjádření experta na terorismus z brněnské Masarykovy univerzity, prof. JUDr. PhDr. Miroslava Mareše, Ph.D., který ke kauze vyvěšení palestinské vlajky na UMPRUM uvedl, že „žádný zákon České republiky porušen nebyl, pokud je předmětem vlajka subjektu, který je uznáván Českou republikou jako specifický subjekt mezinárodního práva, se kterým Česká republika má diplomatické vztahy…“. Toto pro ČR platí od roku 1988.